Значну роль у процесі розвитку і навчання обдарованих дітей відіграють батьки. Тому важливо, щоб батьки стимулювали та активно впливали на хід розвитку, навчання і виховання обдарованих дітей. Розуміння в сім’ї високого потенціалу дітей є одним з важливих умов для розвитку їх обдарованості, а його відсутність веде за собою «зубожіння думки» (А.М.Матюшкин, Ю.С.Багімов та інші). Однак, навіть найкращі спонукання батьків можуть зіграти як позитивну, так і негативну роль у розвитку обдарованої дитини. Тому фахівцям, що працюють з такими дітьми, потрібно приділяти особливу увагу родині.

 

Мета – допомога батькам у пошуку шляхів вирішення проблем, що часто зустрічаються при вихованні обдарованої дитини.

 

Завдання закладу дошкільної освіти – створити дитині та її родині комфортні умови для розвитку творчого і пізнавального потенціалу.

 

Вихователь є  координатором зусиль не тільки для оптимального розвитку обдарованих дітей, а також дітей, чия обдарованість на даний момент може ще не проявитися, не тільки просто здібних дітей, щодо яких є серйозна надія на якісний стрибок у розвитку їх здібностей, але й, перш за все, батьків цих дітей.
   

 Напрямки роботи з батьками обдарованих дітей  в ДНЗ.

  • Психологічний супровід сім’ї обдарованої дитини;
  • Створення інформаційного середовища для батьків;
  • Спільна практична діяльність здібної дитини та її батьків;
  • Підтримка та заохочення батьків на рівні ДНЗ.

 

Розглянемо дані напрямки більш детально.

 

Психологічний супровід сім’ї обдарованої дитини.
Дана робота спрямована на:

– розширення можливостей розуміння обдарованої дитини;

– поліпшення рефлексії своїх взаємин з обдарованою дитиною;

– вироблення нових навичок взаємодії з дитиною;

– встановлення і розвиток відносин співробітництва і партнерства батьків з дитиною.

 

В цілому психологічна робота з батьками повинна бути спрямована на те, щоб навчити їх розуміти і приймати свою дитину, бачити її такою, якою вона є, а не тільки через призму її талантів. Необхідно підготувати батьків до того, що з обдарованої дитини виросте обдарований дорослий, і пояснити їм, що в цьому немає нічого страшного, що це – чудово.

 

Треба допомогти  батькам обдарованих і здібних дітей  зрозуміти, що їхня дитина, яка б вона не була, перш за все – ДИТИНА.
Створення інформаційного  середовища

 

Спеціально для батьків групи розробляється цикл батьківських зборів, наприклад, «Моя дитина – восьме чудо світу». Форми зборів дуже різноманітні: круглі столи, конференції, практикуми,  «творчі скарбнички» і т.д.

 

Великою підмогою для розвитку кругозору батьків можуть стати   спеціальні родинні групи «Пізнайко» і « Юний дослідник».

 

Для учасників групи «Пізнайко» підбираються спеціальні завдання  для розвитку навчальних навичок. Дитина та її батьки можуть підібрати необхідні завдання для відпрацювання та вдосконалення якоїсь навички.

 

Учасники групи « Юні дослідники » – родини групи, яким цікаво займатися дослідницькою діяльністю. На засіданнях групи пропонуються цікаві досліди, батьки діляться своїми враженнями від спільних дослідницьких робіт з дітьми.

 

Літо – сприятливий час для вирішення освітньо-виховних завдань. Різноманітна діяльність і нові враження чекають дошкільника і в рідному місті, і за його межами, і в зарубіжних поїздках. Інформація про те, як розвивати дитину влітку, що нового і цікавого можна з нею дізнатися, які маленькі відкриття зробити, необхідна кожній родині.

 

Доцільно підготувати батьків до активного пізнавального спільного відпочинку з дітьми. Розмовляючи з батьками, необхідно показати, що літо – це відповідний час для формування пізнавальних інтересів дитини. На травневих зборах вихователь інформує батьків про широкі можливості, як провести літо з дитиною цікаво і корисно. Батькам повідомляється, що у вересні буде проведено конкурс «Ми і  незвичайне літо!»

 

Пропонуються наступні теми і завдання під час відпочинку з дітьми:

– «Цікавинки навколо мене» ( сфотографувати або замалювати щось незвичайне, провести спостереження).

– «Чарівник на  городі» (проведення дослідів на садових і городніх ділянках).

– «У далеких країнах ….» (фоторепортаж поїздки)

– «В гості до маленьків друзів» ( провести спостереження за комахою ) .

– «Загадки підводного світу» (спостереження, замальовки, фоторепортажі ) .

– «Наука може бути цікавою» (дослідницька дільність)

 

Необхідно познайомити батьків з дослідами із застосуванням природних компонентів: вітру, піску, сонця, каменів, води. Вони урізноманітнюють відпочинок,  роблять його насиченим, цікавим, а, найголовніше, корисним для розумового, пізнавального, художньо – естетичного та фізичного розвитку дошкільника, підвищать його самостійну активну діяльність.

 

Правильні рекомендації з проведення літнього відпочинку з дітьми дають батькам більше можливостей та ідей для спільних з дітьми екскурсій, цікавих і корисних справ і творчих робіт, а у дітей більше позитивних емоцій, приємних спогадів про те, як вона провела літо разом з батьками.

 

Протягом  навчального року батьки і діти можуть організувати  спільні проекти різноманітної тематики, зробити презентації своїх проектів на тематичних тижнях. Для розвитку творчої та пізнавальної активності дітей батьки допомагають дітям брати участь у різних творчих і пізнавальних конкурсах різного рівня.

 

Підтримка і заохочення батьків на рівні дошкільного закладу

 

Робота батьків обов’язково повинна підтримуватися і заохочуватися дошкільним закладом.  Доцільно  щорічно  проводити свято «Ми славимо тих, хто нас прославив». На сцену виходять не тільки діти, які є гордістю ДНЗ, а й їхні батьки.

 

Спеціально для батьків  можна організувати секцію  «Батьківські університети», де батьки діляться досвідом своєї роботи з дітьми.

 

Представлена ​​вище орієнтовна система роботи дозволяє підвищувати правову та педагогічну культуру батьків, а також формувати практичні вміння та навички у вихованні здібних, талановитих дітей, що призводить до взаєморозуміння між дітьми і батьками.

 

Робота з батьками у ДНЗ спрямовується, в першу чергу, на адекватне сприйняття ними обдарованої дитини, унікальності її поведінки, інакшого світогляду, відмінних від інших схильностей та інтересів.

 

Консультативна  робота з батьками в ДНЗ спонукає створити оптимальне середовище для навчання і виховання.

 

Основна тематика бесід і консультацій:  особливості обдарованої дитини, вплив стилів дитячо-батьківських відносин на його розвиток, роль розуміння дорослими обдарованості, етапи становлення дитячої обдарованості та ін.